novinky e-mailem

mám zájem o zasílání novinek na e-mail

novinkyEmailem-tlacitko

Facebook

Farlin CZ s.r.o. na Facebooku

BabyFitness.cz

baby-fitness-logo-2

Maminky, buďte i po porodu fit a neřešte hlídání.
Cvičíme v Liberci i v Jablonci nad Nisou.


Trápí vás zácpa v těhotenství? Hodně pijte a jezte pomalu.
Napsal uživatel Filip Svárovský   
Čtvrtek, 28 Září 2017 20:33
Zácpa je jednou z nejčastějších nepříjemností, která potrápí, zejména v pokročilejším stadiu těhotenství, spoustu nastávajících maminek. Dá se jí předcházet? A jak na potíže vyzrát přírodní cestou?
Trápí vás zácpa v těhotenství? Hodně pijte a jezte pomalu

 

Jste nafouklá jako balon, pronásleduje vás plynatost a na toaletě trávíte spoustu času a bez výsledku? I když jde o poměrně choulostivé téma, o kterém se nemluví zrovna zlehka, pravda je taková, že zácpou trpí během gravidity téměř každá druhá žena. Kromě toho, že obtíže s vyprazdňováním výrazně komplikují a znepříjemní život, následkem mohou být také bolestivé trhlinky nebo dokonce hemoroidy.

Proč mám líná střeva?

Zácpou (obstipace) a nadýmáním (meteorismus) trpí přibližně každá druhá gravidní žena. Mezi hlavní příčiny jejich vzniku řadíme nejčastěji hormonální změny spojené se samotným těhotenstvím.

Zvýšená hladina hormonu progesteronu snižuje pohyblivost a tonus střeva. Tím se v těle zvyšuje vstřebávání (resorbce) vody ve střevech a následně dochází k zahušťování obsahu střev,“ vysvětluje gynekolog a porodník MUDr. Petr Holba, zástupce primáře GynCentrum Praha.

Druhou nejčastější příčinou je pak samotné mechanické působení tlaku zvětšující se dělohy na tračník, tlusté střevo a konečník a následné zpomalení odchodu stolice.

Hodně pijte, jezte pomalu

Existují sice určitá preventivní opatření, jak potíže zmírnit, zcela zabránit jim ale v některých případech bohužel nelze. Mezi základní pravidla, která můžou pomoci zácpě předcházet, je dostatečný pitný režim. Káva, kakao a černý čaj se nepočítají, ty naopak zácpu spíše podporují.

„Je vhodné snažit se vypít alespoň tři litry tekutin za den. Pomoci si můžete například minerálními vodami typu Magnezia, Šaratice, Zaječická nebo Káranská voda. Minerály v nich obsažené na sebe váží vodu a pomáhají tím změkčit stolici,“ radí MUDr. Petr Holba.

Nebo zkuste využít lety prověřené zkušenosti našich babiček a připravovat si různé bylinné čaje. Za zmínku stojí například odvar z lipového květu nebo heřmánku. Samozřejmě v tomto případě platí, že všeho s mírou.

Pozor na to, co máte na talíři

Mezi důležitá režimová opatření patří pestrý jídelníček. Pokud vás pronásledují trávicí potíže, je vhodné zařadit do stravy potraviny s vyšším obsahem vlákniny – zejména tedy ovoce, zelenou zeleninu, obilniny (ovesné vločky, otruby), ořechy a celozrnné pečivo. Sáhnout můžete i po kompotovaném ovoci, tady ale pozor na vysoký přidaný podíl cukru v nálevech.

Skvěle poslouží i kefír či bílý jogurt s živými kulturami, dopřejte si ho k snídani klidně každé ráno. A jedno malé varování - pokud jste milovnicí luštěnin, buďte s jejich konzumací velmi opatrná, mohou způsobit nepříjemné nadýmání. Na jídlo si udělejte čas, jezte pomalu a každé sousto alespoň 20x rozžvýkejte. Čím lépe totiž stravu zpracujete v ústech, tím lépe pak pracuje žaludek a střeva.

Rozhýbejte sebe i trávení

Ulevit vám může vhodná fyzická aktivita a nemusíte přitom zrovna trhat sportovní rekordy. Vyzkoušejte těhotenské lekce cvičení, pilates nebo gravid jógu, výborné je také plavání. Rovněž „obyčejná“ chůze má až zázračné účinky, a to nejen pro vaši kondici. Svižnou podvečerní půlhodinovou procházkou si pročistíte hlavu, uděláte radost namáhaným zádům i vašemu zažívání. A jako bonus se vám bude večer krásně usínat.

Projímadla rozhodně ne!

Na projímací kapky, tobolky nebo sirupy rychle zapomeňte. Ta jsou až úplně posledním řešením. „Projímadla (laxativa) jsou u těhotných primárně kontraindikována. I když odpovídající studie nejsou k dispozici, snažíme se jejich plošnému používání vyhnout.

Mezi jejich časté nežádoucí účinky patří břišní (abdominální) křeče a bolest. Pokud to ale klinický stav pacientky vyžaduje, vždy bych tak volil jen po konzultaci s ošetřujícím gynekologem nebo gastroenterologem. Na doporučení lékaře lze použít malé dávky síranu hořečnatého nebo využít čípků Suppositoria glycerini, které usnadňují vyprazdňování,“ zdůrazňuje MUDr. Petr Holba.

První pomoc z přírody na zácpu:

*Léčebné účinky na podporu střevní mikroflóry má lněné semínko. Přidejte si ho rozemleté do jogurtu, případně si připravte odvar (lžičku semen pár minut povaříte v půl litru vody, pak scedíte).

*Sušené švestky opláchněte a namočte přes noc do studené vody. Ráno sceďte a dejte si pár kousků nalačno.

* Peristaltiku střev zlepšují jahody, rajčata, kysané zelí a okurky, které mají mírně projímavé účinky.

*Snídani zapijte vlažným mátovým, meduňkovým nebo heřmánkovým čajem.

*Činnost střev podpoří nalačno vypitá sklenice vlažné vody se lžící jablečného octa.

*Rychlejšímu vylučování nestrávených zbytků potravy pomohou jablka. Dejte si aspoň jedno denně. A neloupejte ho, pěkně i se slupkou.

*Sušené fíky a datle jsou považovány za vynikající přírodní jemně projímavé potraviny.

 

Zdroj: www.mojebetynka.cz 



Více na: https://mojebetynka.maminka.cz/clanek/trapi-vas-zacpa-v-tehotenstvi-hodne-pijte-a-jezte-pomalu

Komentáře (0)Add Comment

Napiš komentář
menší | větší

busy
Aktualizováno Čtvrtek, 28 Září 2017 20:37
 
Webhosted by Dpoint - web & design $ shop